Austrian Airlines en het vredeslicht.

12274344_10207704078097312_6759014394910491178_n
aua_a320_0076_3001

Een bijzondere vlucht van Tel Aviv naar Linz

Wie thuis is in het vliegwezen, weet dat het transporteren van een brandend licht in een vliegtuig bijna onbegonnen werk is. Veel maatschappijen willen een dergelijk risico niet nemen. En daarbij is het trouwens ten strengste verboden om vuur aan boord te brengen, laat staan om een vuurtje te laten branden tijdens één of andere vlucht. De richtlijnen in de sector zijn nochtans streng en duidelijk.

Maar toch maakt men een uitzondering voor 4 belangrijke evenementen. Het overbrengen van het Olympisch Vuur, het overbrengen van het Heilig vuur van Jeruzalem rond het paasperiode, het vuur van het Chanoekafeest en het Internationaal Vredeslicht. 3 van de 4 vlammetjes vertrekken vanuit de luchthaven van Tel Aviv. Deze 4 vuren mogen wel aan boord komen, op voorwaarde dat er heel strenge veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. Zonder veiligheidsofficier Wolfgang Kerndler is er dus geen sprake om dit lopend vuurtje met het vliegtuig over te brengen. Hij kent de procedure en de veiligheidsregels als geen ander. De veiligheidsofficier van Austrian Airlines heeft doorheen de jaren alle scenario’s uitgewerkt om dit uitzonderlijk transport mogelijk te maken.

friedenslicht_IMG_0230
Friedenslicht (13 von 18)
image41311[1828]

Zowel op de start-en landingsbaan, als binnen in de gebouwen van beide luchthavens, moet alles worden geregeld. Ook de luchtverkeersleiders, die het transport nauwgezet op de radar volgen, weten dat dit vliegtuig iets minder manoeuvreerbaar is. In de mate van het mogelijke wordt hier dan rekening mee gehouden.

De speciale kleine brandcontainer wordt nauwkeurig voor het vertrek in Tel Aviv nagekeken. Nadien wordt een hele procedure voor de vlucht met de piloten en overig personeel besproken.  Aan boord een extra veiligheidsofficier, 2 extra brandblusapparaten, een branddeken, een speciale koffer, een paar vuurvaste handschoenen, een extra veiligheidsmechanisme, een logboek met procedures en …communicatieapparatuur om gedurende de vlucht met de cockpit contact te kunnen houden. Deze verbinding met de piloten is cruciaal. Zo mag het vliegtuig geen bruuske bewegingen maken en dient elke bocht voorzichtig te worden genomen. En bij een potentieel onweer maakt het vliegtuig graag een omweg.

frie2_300_big

Het vliegtuig zelf is het terrein van de heer Wolfgang Kerndler. Vanaf het ogenblik dat het vredeslicht aan boord is, neemt de veiligheidsofficier het zonder pardon over.  Hij neemt plaats achteraan het toestel. Tijdens de vlucht houdt hij z’n ogen voortdurend gericht op de vuurcontainer. Wanneer de Oostenrijkse delegatie is aangekomen, verschijnen 2 minuten later de eerste berichten in de pers, op sociale media en op de nationale Oostenrijkse tv zender ORF.

Het team van Austrian Airlines vliegt na de landing onmiddellijk door naar New York JFK, om vervolgens de oversteek te maken naar Toronto. Daar wordt het vredeslicht overhandigd aan de Amerikaanse en Canadese partners. Met de auto, trein, fiets of te voet gaat het dan over het land verder tot in de kleinste hoeken van de Verenigde staten, Canada, Chili  Bolivië en Argentinië. De vlucht van deze Vredesvogel is alvast een verhaal op zich. Maar het staat vast dat deze transfer een belangrijk onderdeel blijft van de organisatie.

Piloot Christian verwoordt zijn engagement over het vredeslicht als volgt : “When a light is sent out to symbolise peace, when many hundreds of people are making an effort to take this light safely into the living rooms of thousands of people, then we, as the crew of the Peace Light Flight 2018, are proud to be an important part of this chain.  In our profession, regrettably, we see all too often that war and conflict are just a few hours’ flight away from our homes. The repercussions of these disputes are often still visible decades later, and leave behind them nothing but suffering. Which makes it all the more important that we distribute the message of this small light: warmth, security and not least peace,” says our pilot Christian.