Austrian Airlines en het vredeslicht.

40127270593_92cfb45ebd_c (kopie)

Wie thuis is in het vliegwezen, weet dat het transporteren van een brandend licht in een vliegtuig bijna onbegonnen werk is. Veel maatschappijen willen een dergelijk risico niet nemen. En daarbij is het trouwens ten strengste verboden om vuur aan boord te brengen, laat staan om een vuurtje te laten branden tijdens één of andere vlucht. De richtlijnen in de sector zijn nochtans streng en duidelijk.

Een bijzondere vlucht van Tel Aviv naar Linz

Maar voor oa het Internationaal Vredeslicht maakt men een uitzondering. Hiervoor moeten er strenge veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. Zonder veiligheidsofficier Wolfgang Kerndler is er dus geen sprake om een vuurtje met het vliegtuig over te brengen. Hij kent de procedure en de veiligheidsregels als geen ander. De veiligheidsofficier van Austrian Airlines heeft doorheen de jaren alle scenario’s uitgewerkt om dit uitzonderlijk transport mogelijk te maken.

friedenslicht_IMG_0230
Friedenslicht (13 von 18)

Veiligheidsvoorschriften

Om te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften moet al het materiaal gecontroleerd worden. Elk schroefje van de olielamp wordt onderworpen aan een controle. Daarenboven is het niet zo eenvoudig om het papierwerk in orde te brengen.  Veiligheidsofficier Wolfgang en de piloten nemen hier dan ook een ‘berekend’ risico. Daar waar andere vliegtuigmaatschappijen  eerder hun neus voor ophalen, neemt Austrian Airlines dit engagement op alszijnde een maatschappelijk meer dan waardevol project.

Extra materiaal.

De speciale kleine brandcontainer wordt nauwkeurig voor het vertrek in Tel Aviv nagekeken. Nadien wordt een hele procedure voor de vlucht met de piloten en overig personeel besproken.  Aan boord een extra veiligheidsofficier, 2 extra brandblusapparaten, een branddeken, een speciale koffer, een paar vuurvaste handschoenen, een extra veiligheidsmechanisme, een logboek met procedures en …communicatieapparatuur om gedurende de vlucht met de cockpit contact te kunnen houden. Deze verbinding met de piloten is cruciaal. Zo mag het vliegtuig geen bruuske bewegingen maken en dient elke bocht voorzichtig te worden genomen. Wanneer de Oostenrijkse delegatie is aangekomen in Wenen, verschijnen 2 minuten later de eerste berichten in de pers, op sociale media en op de nationale Oostenrijkse tv zender ORF.  Geen minuut vroeger.

Update 2021

Austrian Ailines vlucht Tel Aviv - Wenen 2020
Austrian Ailines vlucht Tel Aviv - Wenen 2020

Van Wenen naar New York.

Het team van Austrian Airlines vliegt na de landing onmiddellijk door naar New York JFK, om vervolgens de oversteek te maken naar Toronto. Daar wordt het vredeslicht overhandigd aan de Amerikaanse en Canadese partners. Met de auto, trein, fiets of te voet gaat het dan over het land verder tot in de kleinste hoeken van de Verenigde staten, Canada, Chili  Bolivië en Argentinië. De vlucht van deze Vredesvogel is alvast een verhaal op zich. Maar het staat vast dat deze transfer een belangrijk onderdeel blijft van de organisatie. Zonder dit team is er gewoonweg geen vredeslicht mogelijk.

Piloot Christian verwoordt zijn engagement over het vredeslicht als volgt : “When a light is sent out to symbolise peace, when many hundreds of people are making an effort to take this light safely into the living rooms of thousands of people, then we, as the crew of the Peace Light Flight 2019, are proud to be an important part of this chain.  In our profession, regrettably, we see all too often that war and conflict are just a few hours’ flight away from our homes. The repercussions of these disputes are often still visible decades later, and leave behind them nothing but suffering. Which makes it all the more important that we distribute the message of this small light: warmth, security and not least peace,” says our pilot Christian.