Een bijzondere vlucht van Tel Aviv naar Linz….. Austrian airlines

Austrian airlines brengt ons elk jaar het vredeslicht.

Hoe transporteer je vuur in een vliegtuig ? ….  Wie thuis is in het vliegwezen, weet dat dit bijna onbegonnen werk is. Veel maatschappijen willen een dergelijk risico niet nemen. En daarbij is het trouwens ten strengste verboden om vuur aan boord te brengen, laat staan om een vuurtje te laten branden tijdens één of andere vlucht. De richtlijnen in de sector zijn nochtans streng en duidelijk. Maar toch maakt men een uitzondering voor 2 belangrijke evenementen. Het overbrengen van het olympisch vuur en het internationaal vredeslicht. Deze 2 vuren mogen wel aan boord komen, op voorwaarde dat er heel strenge veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. Zonder veiligheidsofficier Wolfgang Kerndler is er dus geen sprake om dit lopend vuurtje met het vliegtuig over te brengen. Hij kent de procedure en de veiligheidsregels als geen ander. De veiligheidsofficier van Austrian Airlines heeft doorheen de jaren alle scenario’s uitgewerkt om dit uitzonderlijk transport mogelijk te maken. En hier ging heel wat onderzoekswerk aan vooraf.

Zowel op de start-en landingsbaan, als binnen in de gebouwen van beide luchthavens, moet alles worden geregeld. Ook de luchtverkeersleiders, die het transport nauwgezet op de radar volgen, weten dat dit vliegtuig iets minder manoeuvreerbaar is. In de mate van het mogelijke wordt hier dan rekening mee gehouden.

De speciale kleine brandcontainer wordt nauwkeurig voor het vertrek in Tel Aviv nagekeken. Nadien wordt een hele procedure, voor de vlucht met alle piloten en overig personeel besproken. Aan boord een extra veiligheidsofficier, 2 extra brandblusapparaten, een branddeken, een speciale koffer, een paar vuurvaste handschoenen, een extra veiligheidsmechanisme, een logboek met procedures en ….communicatieapparatuur om gedurende de vlucht met de cockpit contact te houden. Deze verbinding met de piloten is cruciaal. Zo mag het vliegtuig geen bruuske bewegingen maken en dient elke bocht voorzichtig te worden genomen. Bij turbulentie wordt er onmiddellijk geanticipeerd en elk onweer wordt indien mogelijk vermeden. Hiervoor maakt het vliegtuig graag een omweg.

Het vliegtuig zelf is het terrein van de heer Wolfgang Kerndler. Vanaf het ogenblik dat het vredeslicht in het vliegtuig komt, neemt de veiligheidsofficier het zonder pardon over.  Hij neemt plaats achteraan het toestel. Tijdens de vlucht houdt hij z’n ogen voortdurend gericht op de vuurcontainer. Weinigen weten wanneer het vredeskind met het vredeskind precies landt in Het Oostenrijkse Linz.  Maar eens aangekomen, stapt de volledige Oostenrijkse delegatie uit het vliegtuig. Vanaf het moment dat het vredeskind voet aan grond zet, verschijnen 2 minuten later de eerste berichten in de pers, op sociale media en op de nationale Oostenrijkse tv zender ORF.

Het team van Austrian airlines vliegt na de landing onmiddellijk door naar New York JFK. Het vliegtuig landt ook in Toronto. Daar wordt het vredeslicht overhandigd aan de Amerikaanse en Canadese partners. Met de auto, trein, fiets of te voet gaat het dan over het land verder tot in de kleinste hoeken van de Verenigde staten, Canada en Bolivië en Argentinië. De vlucht van deze Vredesvogel is alvast een verhaal op zich. Maar wel belangrijk onderdeel van de organisatie.

Piloot Christian verwoordt zijn engagement over het vredeslicht als volgt : “When a light is sent out to symbolise peace, when many hundreds of people are making an effort to take this light safely into the living rooms of thousands of people, then we, as the crew of the Peace Light Flight 2018, are proud to be an important part of this chain.  In our profession, regrettably, we see all too often that war and conflict are just a few hours’ flight away from our homes. The repercussions of these disputes are often still visible decades later, and leave behind them nothing but suffering. Which makes it all the more important that we distribute the message of this small light: warmth, security and not least peace,” says our pilot Christian.

De veiligheidsofficier is af en toe in gezelschap van een knuffelbeer. Lu Dusenbär, zoals hij zichzelf noemt op z’n eigen weblog,  http://luduesenbaer.blogspot.com/, Lu is een grote fan van het vredeslicht. Een aantal jaren geleden kwam hij met het vredeslicht helemaal alleen terug naar Wenen. Toen liepen de spanningen in het grensgebied tussen Bethlehem en Jeruzalem hoog op. De ORF besliste in dat jaar, uit veiligheidsoverwegingen, een kind uit Bethlehem zelf, het vredeslicht te laten ophalen. Het vredeskind stapte toen niet op het vliegtuig richting Oostenrijk. ” Lu bood spontaan zijn diensten aan. Als er oorlog is, komen er helaas geen kinderen mee”, weet Lu te vertellen op z’n eigen weblog.

 

 

 

 

We willen  de voltallig crew van dit toestel danken voor de jaren dat ze ons van het vredeslicht hebben voorzien. Vanuit ons land willen we u groeten. En mocht peacebird one in de Europese hoofdstad Brussel ooit landen, hebben we al een procedure uitgewerkt om Lü eens goed in de watten leggen.

 

 

 

 

Evenement Details